Over ons
Werkwijze
Hoe werken we bij spin?
In al het werk van SPIN zie je onze kernwaardes terug:
Spelen
Kinderwerk
Het kinderwerk van SPIN richt zich op alle kinderen en hun ouders in de wijken van Amsterdam Noord. Het sluit nauw aan bij de leefwereld van kinderen en ouders die zich bevinden in een meer kwetsbare positie. In de wijken waar het kinderwerk actief is, wordt vaak met name gewerkt met de doelgroep voor wie regulier vrijetijdsaanbod zoals BSO, sport, of kunst en cultuur in het algemeen niet afdoende aansluit. Dit is anders dan bij kinderen uit minder kwetsbare situaties die behoefte hebben aan meer ondersteuning in het opgroeien tot sociaal emotionele volwassenen.
- Kansrijke en kansarme jeugd
- Ouders én omgeving (school, wijk, familie en andere opvoeders)
- Specifieke aandacht voor bijvoorbeeld jeugd met een lichamelijke beperking, jonge mantelzorgers, gemarginaliseerde jongeren, nieuwkomers jeugd, jongeren met mentale problemen, jeugd met overgewicht.
Kinderen kunnen hierdoor kansrijk opgroeien in een pedagogisch veilige omgeving, waardoor ze later meer kans maken op bestaanszekerheid omdat de ontwikkeling van hun normen- en waardenkader gestimuleerd is hetgeen bijdraagt aan, democratisch burgerschap en preventie jeugdcriminaliteit.
Dat doen wij door:
- te luisteren naar opvoedingsvragen van ouders en signaleren van knelpunten. Daarop kan de kinderwerker laagdrempelige, onderlinge steun inzetten of zo nodig doorverwijzen;
- warme overdracht van contacten met ouders en het onderhouden van relaties met bijvoorbeeld onderwijs en kinderopvanginstellingen.
Daarmee draagt de activiteit bij aan:
- Sociale veiligheid in een buurt of wijk;
- Democratisch burgerschap en verantwoordelijkheid voor je omgeving nemen;
- Versterken van gezamenlijke waarden en normenkader;
- Talentontwikkeling;
- Vroegsignalering;
- Vrijetijdsbesteding bieden;
- Segregatie tegengaan;
- Kansrijk opgroeien (gelijke kansen);
- Sociaal emotionele ontwikkeling en mentale gezondheid;
- Horizon verbreden.
Dit heeft tot resultaat:
- kinderen groeien op met meer zelfvertrouwen, zijn weerbaarder en kunnen daardoor beter hun plek binnen de maatschappij vinden. De kansengelijkheid, neemt daardoor toe;
- er is een laagdrempelig, cultuursensitief aanspreekpunt voor zowel kinderen als hun ouders. Beiden kunnen met hun vragen en problemen terecht bij het kinderwerk;
- er is een verbindende, versterkende functie in vrije tijdsdomein (i.s.m. de partners);
- SPIN neemt een onafhankelijke positie in, in de leefwereld van kinderen;
- door middel van preventieve en signalerende functie wordt voorkomen dat kinderen in achterstandssituatie terechtkomen. En als ze daar al inzitten worden, in samenwerking met de partners, oplossingen geboden.
Meidenwerk
Het meidenwerk van SPIN is er voor meiden van 6 tot 12 jaar. Regulier meidenwerk is meestal vanaf 12 jaar en dit aanbod van SPIN is hierin nieuw en uniek. De ontwikkeling hiervan is echter in een stadsdeel als Amsterdam Noord hard nodig. Meiden zijn in de periode van jong-zijn bezig met het ontdekken van zichzelf in relatie tot de ander en de samenleving. Ze zijn op zoek naar hun identiteit. Identiteit betreft het zijn (wie ben ik), capaciteiten (wat kan ik), perspectief (wat wil ik) en moraliteit (de ontwikkeling van waarden en normen en het handelen naar die waarden en normen). Het meidenwerk van SPIN is een plek waar meiden, ongeacht culturele achtergrond, leeftijd en talenten of beperkingen, tot hun recht kunnen komen door op een gelijkwaardige manier deel te nemen. Dat doet SPIN door middel van extra aandacht voor meiden en hun weerbaarheid (meidengroep, wekelijks). Bijvoorbeeld met groepsgesprekken, brainstormsessies met de meiden, ruimte voor individuele verhalen, veel affirmaties, creativiteit en tips van de meiden zelf. Ouders worden ook betrokken, bijvoorbeeld bij de moestuin: gezond koken en eten. De speeltuin is een laagdrempelige vindplaats voor meiden en ouders.
Het doel van het meidenwerk is het versterken van de weerbaarheid en veerkracht van de wat jongere, met name kwetsbare meiden en hun omgeving. Het (leren) zelf vormgeven aan het eigen leven (identiteitsontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling) en als deel van de samenleving. Meiden worden ondersteund in hun ontwikkelingsproces naar volwassenheid. Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter.
Het meidenwerk zet meiden in hun kracht en helpt meiden daadwerkelijk doelen te stellen en zelf vorm te geven aan hun leven. Dat doet SPIN door ervoor te zorgen dat georganiseerd meidengroepswerk meer prioriteit krijgt. Meiden, juist ook zij die thuis weinig steun krijgen, kunnen er nieuwe dingen leren, vriendschappen opdoen en steun ontvangen. Daarbij creëren we een meidenplek die breed toegankelijk is voor meiden van allerlei achtergronden. Een plek die veilig is, waar je kunt ontspannen, leren, ontmoeten en van je afpraten als dat nodig is.
Bij het meidenwerk van SPIN hebben we naast de meiden ook aandacht voor de ouders. De familie van meiden speelt een belangrijke rol in de identiteitsontwikkeling van meiden, met name in het (leren) zelf vormgeven aan het eigen leven. Wanneer er problemen in de familie zijn, met name in het gezin, heeft dit daarom negatieve gevolgen voor hoe de meiden zich ontwikkelen. Meisjes steunen namelijk (emotioneel) meer op hun ouders en ervaren meer steun, intimiteit, afhankelijkheid en interpersoonlijke betrokkenheid in sociale relaties. Zodra er verstoringen of stressoren in het gezin zijn, voelen meisjes dat eerder dan jongens aan. Daarnaast maken ouders zich meer zorgen om de (sociale) veiligheid van hun dochter. De meidenwerkers van SPIN vormen hierin een laagdrempelige veilige haven voor zowel ouder als kind, in de driehoek tussen meisje, ouder en de vrije tijd. Daarnaast is er aandacht voor het omgaan met culturele diversiteit.
Spelinlopen spin
De spelinloop is een zeer laagdrempelige voorziening voor kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders/verzorgers. Op de spelinlopen werken pedagogisch medewerkers, samen met vrijwilligers. De spelinlopen bieden ouders van jonge kinderen de gelegenheid om hun kinderen te laten spelen met andere leeftijdsgenoten en verbinding te maken met andere ouders. De spelinlopen zijn voor sommige kinderen het eerste contact met andere kinderen waar ouder en kind begeleid worden in het “leren spelen’’. Er is altijd een activiteit waarbij kinderen worden gestimuleerd en begeleid om te spelen en ontdekken. Hierbij worden met name ook de ouders gestimuleerd om dit samen met hun kind te doen. Daarnaast kent de spelinloop een fruitmomentje waarbij alle ouders en kinderen samenkomen voor een gezonde snack en de ouders een kopje koffie of thee drinken. Bij de spelinlopen sluit met enige regelmaat een vaste Ouder Kind Adviseur of JGZ verpleegkundigen aan om opvoedingsvragen te beantwoorden. Er is aandacht voor beweging en buiten spelen (gezonde leefstijl). SPIN biedt laagdrempelige steun bij opvoeding en ontwikkeling van kinderen:
- SPIN biedt laagdrempelige steun bij opvoeding en ontwikkeling van kinderen;
- We stimuleren dat ouders met hun kinderen samenspelen en betrokken zijn bij de activiteiten van hun kind;
- We geven ouders ruimte om opvoedingservaringen uit te wisselen en opvoedingsvragen te stellen en bieden hen handvatten voor de opvoeding;
- We doen bovenstaande met behulp van speelse methodes en programma’s;
- De Ouder Kind Adviseurs en JGZ verpleegkundigen (OKT) zijn regelmatig aanwezig en helpen ouders verder bij specifieke vragen over de opvoeding of ontwikkeling van hun kind;
- De pedagogisch medewerkers zijn Triple P geschoold.
De doelen van de spelinlopen zijn:
- Ontmoeting ouders met jonge kinderen;
- Begeleiden van ouders zodat zij ontdekken hoe zij kunnen spelen met hun kind en leren hoe zij de ontwikkeling van hun kind zo optimaal mogelijk kunnen stimuleren;
- Ontmoeting van jonge ouders met andere ouders om isolement tegen te gaan en community te creëren;
- Via de spelinloop ouders bekend maken met de voorschool en stimuleren om hun kind aan te melden bij de voorschool.
Daarmee realiseren we de volgende resultaten:
- Empowerment (het in hun kracht zetten) van de ouders in termen van vergroot zelfvertrouwen als opvoeder, het gevoel de opvoedingstaken aan te kunnen (self-efficacy), verminderde opvoedingsonzekerheid en opvoedingsstress, het de-problematiseren van twijfels over de opvoeding, het kunnen genieten van de time-out die de groep biedt en het gevoel geaccepteerd en gewaardeerd te worden;
- Kinderen fungeren in de spelinloop groepen als een soort makelaars of aanjagers van de relaties die ontstaan tussen ouders met verschillende achtergronden en dragen ze bij aan intercultureel begrip onder ouders omdat kinderen zelf geen grenzen zien tussen culturen;
- Bevordering van het speelgedrag van de kinderen en de ondersteuning daarvan door de opvoeder is een belangrijk onderliggend mechanisme voor de bevordering van de emotionele veerkracht, de sociale ontwikkeling, de ontwikkeling van autonomie, en de algemene schoolrijpheid van kinderen;
- Spelinlopen dragen in principe bij aan grotere sociale cohesie, vergroten onder deelnemers het vertrouwen in de overheid en de samenleving stellen ouders in staat zich duurzaam te verbinden met andere ouders en de lokale gemeenschap (‘bonding’) en in dagelijkse contacten culturele en religieuze verschillen te overbruggen (‘bridging’) bieden mogelijkheden aan ouders om zich vanuit deelname aan de groepen via vrijwilligerswerk te ontwikkelen tot bezoldigde sociaal-werkers en leiderschapsrollen te vervullen in de lokale gemeenschap.
De pedagogisch medewerkers vervullen een luisterend oor voor de ouders. Daarnaast geven ze tips en advies over voeding, slapen, omgaan met andere kinderen en andere lichte opvoedondersteuning. Dit heeft als resultaat dat ze meer zelfvertrouwen krijgen en zich gesteund voelen in de opvoeding van hun kind, hetgeen ook bijdraagt aan de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Door de vertrouwensband die ontstaat tussen ouder en pedagogisch medewerker is het mogelijk om bij signalering van problematiek laagdrempelig en in warme overdracht te verwijzen. Hierdoor wordt potentiële grote zorg en problematiek vroegtijdig aangepakt.
Al jong zetten we in op versterking van opvoedingsvaardigheden en ontwikkelingskansen voor kinderen. We zetten in op positief opvoeden. Speciale programma’s zijn er voor taalontwikkeling. We zorgen voor voorlichting over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en stimuleren ouders om hun kinderen aan de VVE te laten deelnemen.
De kracht van de spelinloop zit ‘m ook juist in de vele samenwerkingen die SPIN heeft, zowel binnen Noord als stads breed. Naast OKT en JGZ verpleegkundige is er ook een nauwe samenwerking met stedelijke spelinloopaanbieders als Dynamo, Sezo en Venzo SPIN. In dit stedelijke samenwerkingsverband worden trainingen, methodieken en inspiratiedagen georganiseerd ter deskundigheidsbevordering van de pedagogisch medewerkers en de vrijwilligers.
Preventieve gezondheid
We voeren programma’s uit over gezonde leefstijl en betaalbare en gezonde voeding, positief opvoeden, het belang van buitenspelen en bewegen met peuters. Het is duidelijk hoe belangrijk de bewegingsactiviteit voor ouder (moeder) en kind is. De activiteit draait om de bevordering van een actieve leefstijl en versterking van ouder-kind relatie met winst voor de jonge kinderen. Door op jonge leeftijd betrokken te raken bij sport, wordt de basis gelegd voor een levenslange interesse in fysieke activiteit. Dit kan leiden tot een gezondere levensstijl op de lange termijn. De activiteit heeft op zichzelf staand educatieve waarde. Sport kan kinderen leren over teamwork, discipline, doorzettingsvermogen en het omgaan met winst en verlies. Ouders kunnen een voorbeeldrol vervullen en belangrijke
Kinderboerderijen
SPIN vervult met de kinderboerderijen in Amsterdam Noord een recreatieve en educatieve functie voor de (jeugdige) bewoner. SPIN wil met Diereneiland en ook in de ondersteunende functie op de Buiktuin een goed uitziende, veilige en verzorgde kinderboerderij zijn, waar mens, dier en natuur respectvol wordt bejegend. Kinderboerderijen zijn speciaal ingericht om kinderen kennis te laten maken met (boerderij)dieren en de verzorging daarvan. Ze hebben zowel een educatieve als recreatieve functie. “Kinderboerderijen hebben een positief potentieel op het vlak van landbouweducatie, maar ook op orthopedagogisch vlak. Zo hebben kleine landbouwdieren vaak een positief effect op het welbevinden van kinderen met een beperking of met een moeilijke sociale achtergrond.
Met de nieuwe kinderboerderij hoopt SPIN in Amsterdam Noord de relatie tussen mens en dier te bevorderen. Ook in samenwerking met NME en scholen zal SPIN in 2024 onderwijs mogelijk maken op en vanuit de kinderboerderij. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van de kinderen en daarnaast aan de verbinding met het onderwijs. Door kinderen een rol te geven in de verzorging van de dieren groeit het empathisch vermogen en daarmee de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Midzomer mokum
De jeugdpartners van Samen Noord zetten extra vakantieactiviteiten in voor jong en ouder in Amsterdam-Noord onder de noemer Midzomer Mokum. Gezamenlijk bieden we vijf middagen in de week op meerdere locaties in verschillende buurten activiteiten aan met nog meer variatie en kwaliteit. Denk aan: sport en spel, circus, koken, creativiteit, kunst, theater, muziek, techniek. Kinderen en jongeren maken kennis met nieuwe disciplines en ontdekken nieuwe mogelijkheden. Ook in de overige schoolvakanties biedt SPIN elke weekdag vakantieactiviteiten aan.
Professionaliteit
Professionaliteit is niet voor niets een de kernwaarden van SPIN. De medewerkers van SPIN hebben een pedagogische achtergrond, werken volgens beproefde methodieken en zijn in staat om kinderen goed te begeleiden en stimuleren. Daarbij kunnen medewerkers te allen tijde een geldige VOG (verklaring omtrent gedrag) overleggen.
SPIN is, daarnaast, als organisatie, HKZ ISO 9001 (Zorg en Welzijn) gecertificeerd. Hiervoor voert het Keurmerkinstituut jaarlijks een externe audit uit bij SPIN, waarbij alle processen tegen het licht worden gehouden. Met de uitkomsten van in- en externe audits houdt SPIN de kwaliteitscyclus op orde.
Pedagogisch
De medewerkers van SPIN hebben een professionele, pedagogische achtergrond en werkwijze, zoals die door het NJI in 2021 is omschreven: “Kinderwerkers werken domein overstijgend vanuit de positie van het kind. Ze richten zich op de pedagogische opdracht. Het kinderwerk heeft een pedagogische taak in contact met kinderen omdat het kinderwerk een voorziening is in de pedagogische basisinfrastructuur.”
Tijdens de aansprekende activiteiten die kinderwerkers organiseren, leren of verbeteren kinderen spelenderwijs hun competenties en vaardigheden. Deze activiteiten zijn zodanig georganiseerd dat zij voor alle kinderen uit elke context toegankelijk zijn. Daarnaast zijn de activiteiten gratis. Voor het kinderwerk zijn de activiteiten nadrukkelijk een middel om aan competenties te werken, zij zijn geen doel op zich.
In dit kader behandelen we met onze medewerkers relevante onderwerpen als ‘creatieve therapie’, ‘Girls Forward’ (meidenwerk) of ‘seksuele opvoeding’. Ook is er intervisie. Tijdens de medewerkersbijeenkomsten worden ook onderwerpen als ‘wat is pedagogiek’ uitgediept, of worden externe partijen uitgenodigd om over hun aanbod te vertellen.
Alle medewerkers, kinderwerkers, meidenwerkers, buurtkamermedewerkers en de medewerkers van het onderhoudsteam volgen om het jaar een agressietraining en BHV training. Verder regelt SPIN intervisie en waar nodig supervisie voor al haar medewerkers.
Vreedzame wijk
Alle medewerkers van SPIN werken volgens de methodiek Vreedzame Wijk. De Vreedzame Wijk staat voor een pedagogische benadering waarbij niet zozeer het individuele kind, maar het kind in de sociale gemeenschap centraal staat. De uitgangspunten zijn:
1) op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
2) constructief conflicten op te lossen
3) verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
4) een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen
5) volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht.
Het voordeel van deze methodiek is dat de andere jeugdpartners, Wijsneus, SCIANDRI en DOCK er ook mee werken, waardoor er een eenduidig, veilig pedagogisch klimaat ontstaat in de wijken. Dit is voor het kinderwerk, maar ook de buurtkamers en de spelinlopen een belangrijk fundament. SPIN geeft hiermee kinderen de ruimte om mee te denken en te doen (d.m.v. kinderraden of kinderactiegroepen), geeft hen oefenruimte voor sociale en burgerschapsvaardigheden als samenwerking, respect en het je houden aan afspraken. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor anderen, hun omgeving en de activiteiten in de buurt.
Buurtkamers
In de buurtkamers van SPIN streven we ernaar om een veilige, vertrouwde en toegankelijke ontmoetingsplek te zijn. De buurtkamers van SPIN zijn Om dit te realiseren heeft SPIN buurtkamer coördinatoren die met de juiste vaardigheden en kennis alles rondom de buurtkamer in goede banen leiden. Deze coördinator is actief aanwezig en zichtbaar in de wijk, in de buurtkamer en op de speeltuin. Vanuit de mogelijkheden die de speeltuin en de buurtkamer bieden, fungeert de coördinator als netwerker en verbinder, die actief contact legt en onderhoudt met organisaties, buurtbewoners en initiatieven met als doel constructieve samenwerkingen binnen en buiten de wijk te bevorderen. Tegelijkertijd draagt de coördinator bij aan een veilig pedagogisch klimaat op de speeltuin en in de wijk, waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten, zichzelf kunnen ontwikkelen en waar kinderen veilig kunnen opgroeien.
Meidenwerk
De medewerkers die het meidenwerk 6-12 jaar uitvoeren hebben een training gevolgd bij Girls Forward, gericht op het weerbaar maken van (jonge) meiden.
Triple P
Pedagogisch medewerkers en ervaren vrijwilligers van SPIN begeleiden de spelinlopen. We trainen pedagogisch medewerkers en de vrijwilligers regelmatig. Het gaat om trainingen op verschillende niveaus of over verschillende onderwerpen (Triple P). Bij vrijwilligers gaat het om versterken van pedagogische vaardigheden en groepsbegeleiding. De stedelijk ontwikkelde trainingen “Spelen is leuk” of de inspiratiebijeenkomsten maken onderdeel uit van het trainingsaanbod;
Vrijwilligers die dat willen en kunnen, geven we hiermee de mogelijkheid om door te groeien naar een betaalde (pedagogische) functie binnen of buiten SPIN;
De medewerkers van de Spelinloop zijn dus Triple P (positief opvoeden) gecertificeerd.
Triple P heeft vijf basisprincipes voor positief opvoeden:
- Kinderen een veilige en stimulerende omgeving bieden Als een omgeving veilig is, kunnen kinderen die ongestoord ontdekken en hoeven ouders minder te verbieden;
2. Kinderen laten leren door positieve ondersteuning;
3. Aansprekende discipline hanteren;
4. Realistische verwachtingen hebben van het kind;
5. Als ouder goed voor jezelf zorgen.
In contacten met alle ouders, ook die bij het kinderwerk of in de buurtkamer komen, is dit een goed uitgangspunt.
Overige voorwaarden
SPIN is in het bezit van een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast is er een aandachtsfunctionaris. SPIN werkt tevens conform een vastgesteld vrijwilligersbeleid, alle medewerkers kunnen een geldige en relevante VOG overdragen, er zijn gedragsregels omtrent omgaan met seksueel overschrijdend gedrag opgenomen in de gedragscode van SPIN, waar iedere medewerker voor tekent. Er wordt intensief samengewerkt met de medewerkers van het Ouder- en Kindteam en de Buurtteams.
Gelijkwaardig
SPIN vindt dat álle kinderen (gelijke) kansen moeten krijgen, dit staat letterlijk in onze visie. Kinderen geven we de ruimte om mee te denken en te doen d.m.v. kinderraden of kinderactieraden. Daarmee geven we hen oefenruimte voor sociale en burgerschapsvaardigheden als samenwerking, respect en het je houden aan afspraken. Om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor anderen, hun omgeving en de activiteiten in de buurt. Door kinderen te laten participeren, versterken we de sociale bindingen binnen de wijk. Door samen met kinderen bijvoorbeeld te interviewen, observeren, fotograferen, filmen, theater maken, organiseren en verslag leggen binden en verbinden we mensen.
Kinderactieraad
Een Kinderraad of Kinderactieraad is onderdeel van de door SPIN gehanteerde methodiek Vreedzame Wijk. Hiermee geven we kinderen een podium en vooral een stem. Bijvoorbeeld met ‘Reclaiming the neighbourhood’. In een buurt waar volwassenen toch altijd bepalen wat er gebeurt, willen we graag een stem geven aan de kinderen. Wat de Kinderraad doet, is leren dat geven je meer oplevert dan nemen, dat je je zichtbaar kan maken op een manier die ook betoverend is.
Voor kinderen is het altijd vandaag. Deze kinderraad is geen overlegorgaan. Wat nodig is, is een kinderactieraad, waar het lijntje tussen een plan en de uitvoering heel kort is: dit is wat we willen, dit is hoe we het volgende week gaan doen. De Kinderactieraad is een veilige plek. Wat we eerst doen is het creëren van een positief sociaal klimaat met behulp van verschillende spelvormen, zoals gebruikelijk bij de vreedzame aanpak. De kinderen worden gehoord en gezien waardoor het voor hen veel makkelijker is om te luisteren en te kijken. Als het veilig is binnenin jezelf, dan kan je anderen benaderen zonder strijd, argwaan of competitie.
Als er een groep kinderen is waar lol is, vertrouwen en verbinding, en je gaat de buurt met ze in om iets onverwachts te doen, dan gebeuren er magische dingen. Vooral de jongere kids hebben hier een groot talent voor. Ze kunnen een lichtje aansteken in de buurt wat heel lang na blijft gloeien. Zo worden we in andere buurten door bewoners aangesproken op liefdevolle acties van de kinderen die soms wel meer dan een jaar geleden gedaan zijn.
Voorbeelden van eerdere door kinderen zelf bedachte acties van Kinderactieraden:
- Ziekenhuisbezoek: cadeautjes langsbrengen bij patiënten; een kindervoorstelling in de kantine voor iedereen.
- Bezoek aan zorgcentrum voor ouderen: naar hun levensverhalen luisteren, dansles waarbij de kinderen de ouderen hiphop moves leren, en de ouderen de kinderen leren stijldansen.
- Een ‘Hoera het is Lente!’ buurtfeest.
- Koken voor wie er maar binnen komt lopen.
- Een berg popcorn poppen boven een vuurtje en uitdelen aan iedereen.
- Lichtjesfeest door de buurt.
- Speurtocht van de ene school, naar de andere school.
En hierin is het allerbelangrijkste, wat de kinderen zelf willen en bedenken. Hun mening telt.
We zien zowel bij kinderen als bij volwassenen een verschuivend besef. Kinderen ontdekken dat er momenten zijn waarop zij meer invloed hebben op de wereld hebben dan de wereld op hen. En de volwassenen zien dat kinderen meer zijn dan een verantwoordelijkheid, of mogelijk tot overlast kunnen zorgen. We zijn er vaak getuige van geweest hoe kinderen de harten van volwassenen veroverden met hun acties. Daarnaast constateren we het positieve effect van de veiligheid die is gecreëerd, en de verbinding die daarmee ontstaat. De omgangsvormen tussen kinderen verbetert vaak significant, en het gevoel van saamhorigheid groeit.
Buurtkamers
SPIN zet zich in om de buurtkamers open te stellen voor alle bewoners, met als doel samen een veilige, vertrouwde en toegankelijke ontmoetingsplek op te bouwen. Dit realiseren we door nauw samen te werken met buurtbewoners om een gevarieerd programma van activiteiten en initiatieven op te zetten en te ondersteunen. Dit wordt afgestemd op de behoeften van de wijk en hierbij maken we gebruik van de veelzijdigheid die de wijk te bieden heeft. Door de gezamenlijke inspanningen met buurtbewoners bouwen we aan plek waar bewoners zich gehoord en gezien voelen en waar community building centraal staat om verbondenheid te bevorderen. Bovendien dragen we actief uit dat de buurtkamer een plek is waar zowel formele- als informele organisaties een thuis vinden, waarbij SPIN als organisatie een ondersteunende en faciliterende rol vervult.
Inclusie
Kinderwerk heeft een preventieve werking op het voorkomen van problemen op latere leeftijd. De basisvoorzieningen die het kinderwerk biedt, zijn laagdrempelig en breed toegankelijk, gericht op preventie, sociaal emotionele ontwikkeling, talentontwikkeling en op het voorkomen van overlast en criminaliteit en (school) uitval van kinderen, tieners en jongeren. De doelgroep brengt een deel van de vrije tijd door op straat en steeds vaker ook online. Inzet vanuit kinderwerk richt zich op dit brede leefdomein (straat en online).
- Buurtbetrokkenheid (tegengaan van handelingsverlegenheid, angst): inzetten op meer community building, blended werken met de methodiek Vreedzaam als middel;
- Kinderparticipatie (verantwoordelijkheid aanleren), PPO, zorgzame buurten. Bewoners hebben meer invloed op hun eigen wijk;
- Spelen inzetten (minder beeldscherm en de negatieve effecten daarvan): groene oasis bieden op de locaties, minder neiging naar criminaliteit, ter preventie van GGZ-problematiek, gezonde leefstijl, creatieve ontwikkeling;
- Creativiteitsontwikkeling als basisvaardigheid is belangrijk voor de ontwikkeling van het brein, maar ook kinderen de eigen talenten leren kennen, brengt sociaal cultureel kapitaal;
Samen met alle partners wordt een integrale preventieve werkwijze ontwikkeld waarmee we voorkomen dat er problemen ontstaan bij de jeugd.
Vanuit SPIN gebeurt dit door middel van:
- kinderen de ruimte te geven om mee te denken en te doen (d.m.v. kinderraden), hen oefenruimte geven voor sociale en burgerschapsvaardigheden als samenwerking, respect en het je houden aan afspraken. Door samen met kinderen te interviewen, observeren, fotograferen, filmen, theater maken, organiseren en verslag leggen binden en verbinden we mensen, jong en oud.
- vraaggerichte preventieve, thematische activiteiten gericht op de verschillende leefgebieden met aandacht voor sport en gezondheid, kunst en cultuur, natuur en techniek en media en communicatie.
- preventieve inzet voor een gezonde leefstijl, positief opvoeden en signalering van kindermishandeling of huiselijk geweld (HGKM) zijn aandachtspunten. Er is aandacht voor de mentale gezondheid van kinderen. SPIN heeft een protocol en een aandachtsfunctionaris voor de preventie van HGKM.
- extra aandacht te hebben voor de ontmoeting en participatie van kinderen (en hun ouders) met een verschillende culturele of sociale achtergrond, voor kinderen die te maken hebben met achterstand, armoede of een beperking. Iedereen doet er toe en kan meedoen. Daarnaast extra aandacht te hebben voor bewoners die de taal niet machtig zijn;
- Cultuursensitiviteit te verweven in het werk van SPIN. Dat komt tot uiting in vieringen vanuit alle religies (Ramadan, Lichtjesfeest, Holi Phagwa etc.) maar ook bij een startactiviteit van de meidenclub, waarbij meiden uitwisselen wie ze zijn en waar ze vandaan komen;
- Daarnaast probeert SPIN steeds meer een afspiegeling te zijn van de Noordse maatschappij door het werven van diversiteit aan nieuw personeel;
- gastvrij te zijn voor ouders en hen te betrekken bij de uitvoering van onze activiteiten. De speeltuinen (en andere werkplekken) tot ontmoetingsplekken maken waar jong en ouder met elkaar in gesprek gaan, contact leggen, spelen, plezier maken of als vrijwilliger actief kunnen zijn;
- Daarbij worden op de lange termijn problemen voorkomen bij de jeugd van Amsterdam Noord, zoals schooluitval, overlast, obesitas, uitsluiting en radicalisering. De preventieve waarde van het werk richt zich op jeugd tot circa 12 jaar.
Kinderen met een handicap of chronische ziekte krijgen lang niet altijd de kans zich optimaal te ontwikkelen of hun dromen waar te maken. Daarom maakt SPIN zich hard om op alle locaties rekening met hen te houden. Deze lijn zal de komende jaren nóg sterker worden ingezet. SPIN richt bijvoorbeeld de speeltuinen zo in dat ook kinderen met een beperking kunnen meespelen. De speeltoestellen of speelaanleidingen maakt SPIN bereikbaar door paden en ondergronden aan te leggen een speeltoestel wordt op een bepaalde hoogte gehangen, zodat kinderen vanuit een rolstoel er ook bij kunnen. Kortom, door kleine aanpassingen aan toestellen is samenspel met álle kinderen mogelijk.
Hiernaast is er specifieke aandacht voor bijvoorbeeld, jonge mantelzorgers, gemarginaliseerde jongeren, nieuwkomers jeugd, jongeren met mentale problemen en jeugd met overgewicht.
Spelinloop
SPIN hanteert ook op de Spelinloop een cultuur sensitieve aanpak. Dat is terug te zien in de materialen, maar ook in voeding en activiteiten. In sommige culturen mag bijvoorbeeld geen muziek gemaakt of geluisterd worden. Daar wordt rekening mee gehouden en vindt goede communicatie over plaats. Daarnaast zijn de medewerkers Spelinloop goed onderlegd in de kenmerken van de verschillende culturen en hebben hier goede aansluiting bij. Ze weten goed waar ze op moeten letten, kunnen signaleren, weten hoe iets werkt binnen een bepaalde cultuur en kunnen daarmee ondersteunen en doorverwijzen. Bij het werven van medewerkers voor de spelinloop wordt hier ook rekening gehouden; SPIN wil hiermee een afspiegeling van de doelgroep vertegenwoordigen.
Netwerk
Voor alle ouders die om welke reden dan ook geen groot netwerk hebben of behoefte hebben aan advies en lichte ondersteuning op informele basis.
Voor nieuwkomers in Noord (of in Nederland) zijn de spelinlopen een waardevolle plek om een netwerk op te bouwen en te weten te komen welke mogelijkheden erin Amsterdam Noord zijn voor ouders met jonge kinderen.
Voor ouders met kinderen op een wachtlijst van het speciaal onderwijs zijn de spelinlopen een uitkomst om toch in contact te komen met andere ouders en verwezen te worden naar de juiste instanties.
Ouderbetrokkenheid
Naast moeders zijn er steeds meer vaders die deelnemen aan de spelinlopen. De input van de vaders, die altijd een beetje werd gemist, is er nu ook. Dit draagt positief bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen;
Autisme
Voor kinderen met autisme, die vaak snel overprikkeld raken organiseert SPIN, in overleg met hun ouders en in samenwerking met het ouder- en kindteam juist momenten in de week, dat ze de speeltuin exclusief voor zichzelf hebben en ook naar hartenlust kunnen spelen.