Kinderen zo optimaal mogelijk laten opgroeien en ervoor zorgen dat zij zich kunnen ontwikkelen in een prettige (opvoed)omgeving. Dat is kort gezegd waar SPIN zich in haar kinderwerk voor inzet. Onze speeltuinen zijn hierbij een belangrijk middel. Zij zijn veel méér dan speelplekken alléén. Zij zijn, evenals de andere locaties in Noord waar SPIN actief is, zoals De Kleine Wereld en Plan van Gool, een belangrijk startpunt om tot kinderwerk -sociaal werk met kinderen- te komen.
SPIN werkt in het kinderwerk veel samen met derden. Zoals in het samenwerkingsverband Samen Noord. Daarin hebben alle organisaties en professionals hun eigen expertise en inbreng, die elkaar aanvullen en versterken. SPIN richt zich hierin en in aansluiting bij het Internationale Verdrag voor de rechten van het kind *), met name op de volgende taken:
- Samen opvoeden:
We zetten ons in voor een positieve opvoeding van kinderen in een positieve opvoedomgeving. We zorgen ervoor dat kinderen de ruimte krijgen om te spelen en zorgen voor ontmoeting tussen kinderen, ouders en buurtbewoners van allerlei leeftijden, achtergronden en culturen. Kinderen leren we om met respect met de ander, zichzelf en hun omgeving om te gaan. Op onze speeltuinen en bij onze activiteiten is iederéén welkom en bij conflicten bemiddelen onze speeltuinleiders bijvoorbeeld. Ouders bieden wij in ons werk een luisterend oor en stimuleren hen op een positieve manier bij de opvoeding of verwijzen hen bij vragen door. Zoals tijdens onze Spelinlopen waar ouders met jonge kinderen met hun opvoedvragen terecht kunnen. Of wij maken ouders en kinderen -op een speelse manier- attent op het belang van een gezonde leefwijze. - Talentontwikkeling:
Kinderen laten we op een laagdrempelige en toegankelijke wijze kennismaken met afwisselende en leuke activiteiten, technieken en sporten om hen nieuwe en positieve ervaringen te laten opdoen. En vooral ook gaan we met kinderen zelf in gesprek om ze verder te helpen met hun ideeën en mogelijkheden. - Meedoen:
We zetten ons ervoor in dat iederéén ‘mee kan doen’. Extra aandacht hebben we voor kinderen met minder kansen. Omdat we willen dat, ook als ouders daar zelf niet voor kunnen zorgen, kinderen plezier kunnen beleven aan een leuk vrijetijdsaanbod. En met speciaal hiervoor bedoelde spelaanleidingen zorgen we ervoor dat kinderen met bijvoorbeeld een beperking ook echt mee kunnen spelen en zich welkom voelen op onze speeltuinen. - Kinderparticipatie:
Dat kinderen zich gezien en gehoord voelen, onder andere in het contact met onze speeltuinleiders en kinderwerkers, is een belangrijk fundament van ons werk. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen leren meedenken en inspraak krijgen in bijvoorbeeld activiteiten. Kinderparticipatie loopt daarom als een rode draad door al ons speeltuin- en kinderwerk. Het draagt eraan bij dat kinderen keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren dragen. Tegelijkertijd geeft het hun ook een platform waarbij zij door de omgeving serieus worden genomen. Bijvoorbeeld in onze Kinderraden waarbij kinderen meedenken en betrokken worden bij onderwerpen die hen aangaan, van de inrichting van de speeltuinen tot activiteiten in of voor de buurt.
*) Zie VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind (1989), vertaald naar de tien taken die kinderwerkers zich stellen zoals uitgebracht tijdens de 13e Kinderwerkersdag in 2017 [tussen haken]:
- Alle kinderen hebben recht op zorg en liefde [Samen opvoeden]
- Kinderen hebben recht op scholing en vorming en deelname aan culturele activiteiten [Talentontwikkeling]
- Waar nodig hebben kinderen recht op extra aandacht en zorg [Signalering en preventie]
- Ieder kind heeft recht op een gezonde ontwikkeling [Gezondheid]
- Ieder kind heeft recht op vrije tijd en deelname aan culturele en recreatieve activiteiten [Meedoen]
- Kinderen hebben recht op een eigen mening en op participatie [Participatie en burgerschap]
- Kinderen hebben recht op informatie [Kinderen zijn medeburgers]
- Kinderen mogen zelf kiezen voor een vereniging [Ontmoeting en sociale cohesie]
- Kinderen hebben recht op een zorgzame samenleving [Duurzame intergenerationele relaties]
- Alle kinderen hebben recht op vrije ruimte om te spelen [Buiten spelen]